.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سناریوی جدید آژانس و انتشار گزارش های دو پهلو از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران....
علی علیزاده کیاپی



علی علیزاده کیاپی- با وجود تاکید مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی بر همکاری ایران با این آژنس،یوکیو آمانو،مدیرکل این نهاد در گزارشی از آنچه خودداری ایران از همکاری با سازمان ملل درباره پرونده هسته‌ای ایران نامید، انتقادکرد.

مدیرکل آژانس همچنین در گزارش خود به مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرد ایران به اندازه کافی با آژانس همکاری نمی‌ کند و بنابر این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این نتیجه نرسیده است که تمام تجهیزات هسته‌ای در ایران به منظور فعالیت‌های صلح طلبانه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. وی گفت که این پرونده هیچ نتیجه ملموسی نداشته است.

آمانو در حالی از همکاری نکردن ایران درباره فعالیت های هسته ای خود سخن می گوید که در سالجاری چند بار مسوولان ایران با نمایندگان آژانس در تهران و وین گفت وگو کردند و ایران برای ادامه گفت وگو و همکاری با آژانس با حفظ حقوق هسته ای خود اعلام آمادگی کرده است.

در واکنش به گزارش آمانو، محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه رویکردهای گزینشی و غیر حرفه ای در قبال موضع هسته ای ایران اقتدار و کار آمدی آژانس را تهدیدد می کند، گفت: ادامه این روش اعتبار پیمان منع تولید و گسترش سلاح های های اتمی (NPT) و حق مسلم اعضای آن را برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای بامشکل مواجه می کند.

خزاعی همچنین با انتقاداز بی توجهی آژانس بین المللی انرژی هسته ای از برنامه های خطرناک هسته ای رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین دارنده بزرگترین زرادخانه هسته ای و نگرانی جامعه جهانی در این باره تصریح کرد، اسرائیل تاکنون به ان پی تی نپیوسته اما براساس اسناد معتبر، برخی قدرت ها مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه همچنان به این رژیم کمک هسته ای می کنند.

پیش از این علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم در واکنش به ادعاهای موجود درباره موضوع هسته ای ایران تصریح کرده بود، این ادعاها در واقع گزارش های جعلی اند که اسرائیل و حامیانش انها را تهیه کرده اند، به همین دلیل آژانس از در اختیار قرار دادن آنها به ایران خودداری می کند.

با وجود تلاش برخی قدرتها و رژیم صهیونیستی برای خطرناک جلوه دادن فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران و کم رنگ نشان دادن همکاری های ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای، تهران تاکنون ثابت کرده است برای تحقق حقوق هسته ای خود بر اساس تعهدات بین المللی پافشاری می کند و بر اساس گزاش های بارزسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تا بحال هیچگونه انحرافی در فعالیت های صلح آمیز هسته ای آن مشاهده نشده است.

با این حال، این واقعیت که ایران و آژانس با وجود برخی اختلافات همچنان بر ادامه مذاکرات تاکید دارند نشان می‌دهد که هر دو طرف در تلاشند تا اختلافات را رفع کنند ومصمم به حرکت به سوی نتیجه‌ای مثبتند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی براساس مشاهدات و گزارشهای مستمر بازرسان خود به خوبی می داند که متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی ادعایی بی پایه است و حتی گزارش جدید آمانو نیز که با اطمینان یافتن از نبود انحراف در برنامه هسته ای ایران به سوی تسلیحاتی شدن تهیه شده است این موضوع را تایید می کند؛ اما به علت فشارهای سیاسی و فرضیه سازی های موهوم؛ مشابه مطالعات ادعایی که قبلا امریکا آن را مطرح کرده بود و هیچگاه اثبات نشد، آژانس ظاهرا قادر نیست که به این سناریو سازی ها و انتشار گزارش های دو پهلو خاتمه دهد.

در هر حال این فشارها و القائات تاثیری بر تصمیم ایران مبنی بر برخورداری کامل از حقو ق خود براساس معاهده ان پی تی ندارد و ایران خواهان برسمیت شناخته شدن حق غنی سازی اورانیوم برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

آراد 23 آبان 1391
جناب آقای علیزاده، ضمن تقدیر و تشکر از جنابعالی، از مطلب ارائه شده شما در سایت شمال نیوز بهره بردم ، تحلیل جامعی بود ،ان شاء الله موفق باشید... با تشکر
دکتر آراد کمالوند - استاد دانشگاه گیلان و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
امیر حسین 25 آبان 1391
با سلام ، بنده هم با تحلیل جنابعالی موافقم چراکه یوکیا امانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های خود همیشه به صورت دو پهلو حرف زده که این امر بیانگر عدم صداقت آنهاست و لذا نمی توان به طرف غربی عتماد کرد چرا که قدرت روز افزون جمهوری اسلامی ایران آنان را به شدت نگران کرده است.
saba 27 آبان 1391
با سلام و آرزوی موفقیت برای شما - ص قایخلو

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.078 seconds.